DEKALOG BEZPIECZNEJ JAZDY MOTOCYKLEM

 Zasady jazdy w grupie:

  OBOWIĄZKOWE !

Podstawową formacją jazdy motocykli w grupie jest jazda "na zakładkę".

Pierwszy motocykl jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak na przemian cala grupa.

W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.

Jedziemy jednym pasem drogi a nie jak szarańcza - kilkoma.

Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny 1 KAPITAN, Można go poznać po odblaskowej kamizelce.
Grupę zamyka doświadczony, dysponujący szybkim motocyklem  2 KAPITAN.

Można go poznać po odblaskowej kamizelce.

 

STRATEGIA JAZDY W MIAŚCIE

  • Nie jeździmy po białym, wszelkie namalowane na jezdni białe pasy i znaki są bardzo śliskie.
  • Jeżeli jakość drogi jest zła, jedziemy w formacji pojedynczej i zwiększamy odstępy.
  • W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, skracamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy motocyklami. Nie możemy dać się podzielić.
  • Blokujemy skrzyżowanie z lewej i z prawej strony (ronda wystarczy blokować z lewej strony) do chwili, kiedy przejedzie cała kolumna.
  • Blokują wyznaczeni PILOCI, poznasz ich po specjalnych oznaczonych kamizelkach, jadący za prowadzącym.
  • Motocykle, które blokowały skrzyżowanie wyprzedzają kolumnę i w miarę możliwości i bezpiecznie ustawiają się za prowadzącym.
  • Wyznaczonych jest kilka par PILOTÓW tak aby nie było konieczności wariackiego wyprzedzania grupy.

UWAGA !

Po każdym manewrze blokowania wszyscy motocykliści jadący w kolumnie mają obowiązek zachować szczególną ostrożność żeby ustąpić miejsca i umożliwić bezpieczny powrót PILOTÓW na początek grupy !!!

Zapasowe pary PILOTÓW zablokują kolejne ronda i skrzyżowania w wypadku gdyby poprzedni PILOCI nie zdążyli powrócić.

 

STRATEGIA JAZDY POZA MIASTEM

  • Podczas jazdy przez tereny wiejskie, zmniejszamy prędkość.
  • Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy tez drogi dziurawe, kiedy są mokre są bardzo śliskie.
  • W terenie niezabudowanym odległość pomiędzy motocyklami zwiększamy, jednak zawsze jedziemy w zasięgu wzroku.
  • Kiedy grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego motocykla, który nie widzi w lusterkach jadących za nim kolegów jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających.
  • W razie gdy brakuje osób za Tobą zatrzymaj się przed kolejnym zakrętem by wskazać drogę tym co zostali. zasada "łańcuszka".
  • W ten sposób nie pogubimy się i zawsze mamy pewność, że na następnym zakręcie ktoś na nas czeka i pokaże drogę.
  • Ostatnia osoba jest zobowiązana poczekać i pomóc w razie konieczności.

 

Niedopuszczalne jest:

§  Zmiana miejsca w grupie w czasie jazdy (wyprzedzanie kolegów). Dotyczy to kolejności, jeśli chodzi o miejsce w szyku na zakładkę to uzupełniamy wolne miejsca przez zmianę strony w szyku po uprzednim upewnieniu się że będzie to bezpieczne i nikomu nie zajedziemy drogi. O zmianie strony w szeregu powiadamiamy jadących za nami kierunkowskazem.

§  Zatrzymywanie bez uprzedniego powiadomienia jadących z tyłu motocyklistów.

 

Zbyt małe odległości pomiędzy motocyklami zwiększają niebezpieczeństwo.
Podczas wyprzedzania i pokonywania zakrętów, motocykle jadące "na zakładkę" zwiększają odległości do 2 - 3 sekund i przechodzą w szyk pojedynczy.

Zmiany szyku jazdy dyktowane są przez prowadzącego grupę (1 KAPITAN).

Grupa jadąca w szyku pojedynczym nie może być zbyt rozciągnięta, każdy motocyklista, musi obserwować prowadzącego (1 KAPITAN) i wykonywać jego polecenia.

Jeżeli podczas jazdy w grupie nie czujesz się bezpiecznie - grupa jedzie zbyt szybko, daj znać ręką jadącym za tobą motocyklistom, przepuść ich i jedź swoim własnym tempem.

Za tobą pozostanie tylko jadący ostatni w grupie - 2 KAPITAN, który również zwolni i zostanie z Tobą do pomocy.

Funkcję 2 KAPITAN przejmuje wówczas ostatni motocyklista w szyku.


Jadący za tobą motocykliści zapełnią opuszczone przez ciebie miejsce w szyku poprzez zmianę strony zajmowanej w szyku na zakładkę. Podobnie postępuj w przypadku, gdy z ważnych przyczyn (senność, potrzeby fizjologiczne itp.) musisz zatrzymać motocykl.

Jeżeli2 KAPITAN uzna za stosowne zatrzymanie całej grupy, musi powiadomić prowadzącego.

 


 

W ruchu można to obejrzeć naciskając na obrazek:

 

Patrz często w lusterka.


 

 

Na drodze jesteś odpowiedzialny nie tylko za siebie, ale także za pasażera, kolegów obok i innych zmotoryzowanych.

Swoim zachowaniem możesz pomóc, albo zaszkodzić sobie i innym.

Pomyśl o tym, zanim się "nakręcisz", a koledzy przez Ciebie zginą !

 

Twój komentarz jest dla mnie ważny !!!

 

{jcomments on}